fredag 26 oktober 2012

Mat för stora och små


Idag har jag gjort tre olika storkok till Moltas; kycklinggryta med potatis, tomatkyckling med ris och torskgryta med potatis. 


Den första rätten har hunnit testats idag och den fick, till mammans glädje, mycket väl godkänt! :) Alltid spännande att se hur nya hemlagade rätter tas emot av lilltrollet... Igår gjorde jag en kycklingrätt med curry och den ratades totalt. Kan ju bero på att curry var en ny smak för honom... Så jag kommer att erbjuda den rätten igen! Man kan ju inte ge upp på första försöket tycker jag! :) Dagens storkok gav 28 portioner. Skönt att ha i frysen!

För mannen och mig bestod dagens middag av kycklingbiffar med fetaost och tomat, sallad och salsa Romesco. Kanongott! Jag vill därför dela med mig av receptet här.


Kycklingbiffar med fetaost och tomat
(4 port)
400 g kycklingfärs
1 paket bacon
3 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
200 g fetaost
1/2 kruka färsk basilika
4 soltorkade tomater
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Finhacka bacon, lök och vitlök. Bryn i stekpanna några minuter. Låt svalna.
Smula fetaosten i en skål. Finhacka basilika och soltorkade tomater.
Blanda ihop allt och forma smeten till biffar. Stek i smör tills de är genomstekta.

Salsa Romesco
50 g skalad mandel 
125 g rostad paprika
1/2 msk rödvinsvinäger
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk chiliflakes
1/2 tsk salt
1 dl olivolja
1/2 dl solros- eller rapsolja

Mixa alla ingredienser utom oljorna. Tillsätt sedan oljorna i en tunn stråle medan mixern är igång.
Låt såsen stå svalt och dra en stund innan servering.
Jättegod sås som passar till många olika rätter!

Nu är det slappa i tv-soffan som gäller här hemma. Skönt med fredag...

Önskar er en trevlig fredagskväll!



4 kommentarer:

  1. Hemlagad mat smakar bäst för både stora och små tror jag :-) Bilden på killen talar sitt tydliga språk... han gillar absolut din mat :-) Smart att göra eget och frysa ner... Ha en bra kommande lördag!

    SvaraRadera
  2. Det där ser gott ut både för den lille och er stora:)

    Söt liten Moltas du har!

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Hittade nyligen hit till din fina blogg.Ett fint hem ni har,ser att vi har samma smak på inrednig.Tack mat-tipset,sånt behövs verkligen.Kram Alexandra

    SvaraRadera
  4. Jag tror också att man ska prova om och om igen. Vi har kört principen att vi serverar allt, sådant vi vuxna själva gillar. Barnen har fått smaka, äta sig mätta på det om de vill eller på något av det andra som finns på tallriken.

    Nu är ju våra större, men äter det mesta. Idag ska de få musslor för första gången, får se om det går hem också :)

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica