torsdag 15 november 2012

DIY Sy enkelt kuddfodral

Det var en evighet sen sist jag sydde ett kuddfodral. Så för att hitta en enkel och snabb variant googlade jag lite... Och fann ett busenkelt sätt på bloggen Jennyshus (där man hittar massor av pyssel)! Gjorde nästan exakt enligt hennes beskrivning och fotade de olika stegen. Som sagt, busenkelt! Frågan är om min beskrivning är helt begriplig... Svårt att se ordentligt på det randiga tyget nämligen... Men, men... Here it is iallafall:
 
1. Till min innerkudde som är ca 45x 45 cm använde jag en 150x50 cm tygbit. Smidigt att använda en hel tygbredd, då man får med stadkanterna, och slipper sicksacka där... :) 35:- blev det för denna bit från IKEA!
 
 
2. Vik över den ena sidan av tyget en gång...
 
 
3. ...och vik sedan tillbaka en del av den övervikta tygbiten.
 
 
4. Gör på samma sätt med den andra sidan av tyget, som ska ligga omlott om den första vikningen.
 
 
 
5. Kolla med kudden att det blir rätt mått. Man kan ju även ha kudden kvar på tyget när man viker över de båda sidorna, så blir det nog mer exakt.
 
 
Jag snyggade till kanterna lite...
 
 
...och satte några nålar.
 
 
6. Lite svårt att förklara följande, men jag gör ett försök... Det är viktigt att den andra överlappningen ligger över den första. Så här.
 
 
Så här ska det inte vara:
 
 
7. Sicksacka kortsidorna och sy sedan ihop dem med raksöm. Klart! :)
 

Så här blev den på baksidan. Som sagt, första gången jag gjorde ett sånt här fodral... Nästa gång kommer jag se till att öppningen hamnar på mitten. Tänkte inte alls på det nu! :) Eftersom de invikta "omlottdelarna" är så pass breda, tycker inte jag att det gör någonting om det glipar lite. Annars går det ju att sätta dit en tryckknapp.
 

När jag ändå hade symaskinen framme passade jag på att sy Moltas gardinkappa, av detta tyg. Ska bli ett kuddfodral av samma tyg också tänkte jag. Nu vet jag ju hur jag gör ett enkelt, snabbt fodral! ;)
  
 

Har - som varje torsdag - tittat på Hela Sverige bakar... Jag tycker ju som sagt att det är sååå bra! "Varsågoda och börja baka!" :) Final nästa vecka...

Imorrn fredag igen. Härligt! Har ni några roliga helgplaner? 
 
 
 
 
 
 
 
 

5 kommentarer:

  1. Snälla, snälla säg att du har dina gröna sanela gardiner kvar och vill sälja dem? har letat överallt och hittar dem ingenstans, de har utgått ur sortimentet också -.- ditt hem är fantastiskt! snälla skicka mejl till hannnah_3@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Det blir ju lite extra känsla av att ha gjort kuddarna själv... + att man kan välja och vraka mellan hur de ska se ut. Även om du har gjort en pedagogisk förklaring på HUR, så blir det nog så att jag köper mina :-) Sykunskaperna är inte de bästa :-) Ha en go fredagskväll!

    SvaraRadera
  3. Oj, verkar kul dethär - skall se till att testa på detta bara grynens rum blir klara på övre våningen och jag kan ta itu med symaskinen! Fin fredag till dig*

    SvaraRadera
  4. Precis som min kudde ju:)

    Ha en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica