torsdag 7 februari 2013

LCHF-Kycklingpaj

Förra veckan testade vi flera riktigt goda rätter här hemma. En av dem var LCHF-kycklingpaj. Jättegod!!! Själva pajskalet gjorde jag enligt ett recept från tidningen Allt om LCHF, fyllningen är egenkomponerad. Här är receptet!


LCHF-Kycklingpaj
4 portioner

Pajdeg:
2 1/2 dl mandelmjöl
1 dl sesamfrön
40 g smör
1 msk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 ägg

Fyllning:
1 grillad kyckling i småbitar
smör att steka i
1 paket bacon
1 liten purjo
3 dl grädde
2 msk tomatpuré
10 cocktailtomater
1 dl riven ost

1. Ugn 200 grader. Lägg ingredienseran till pajdegen i en matberedare med kniven monterad och kör ihop till en jämn deg. Lägg degen kallt i 30 minuter.
2. Smörj en löstagbar form och tryck ut degen i formen. Förgrädda pajskalet i 5 minuter.
3. Klipp bacon i småbitar och stek, ställ åt sidan. Fräs purjolöken i smör. Tillsätt tomatpuré och grädde och låt puttra ihop några minuter. Blanda ner kyckling och bacon.
4. Häll röran i pajskalet. Dela tomaterna och fördela dem ovanpå. Lägg osten överst. Grädda i 20-30 minuter.
5. Servera med en sallad.

Tänk att det är fredag imorrn... min första arbetsvecka har sannerligen bara rusat förbi! Men innan det blir fredag slår jag ihop vingparen här hemma... Natti natt!


2 kommentarer:

  1. Paj är inte så populärt bland killarna här hemma, men jag tycker det är supergott! Det där pajskalet är ju ett bra alternativ. Perfekt med redan "provsmakade" recept :-)Ha en go "första riktiga" fredagskänsla!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica