lördag 6 oktober 2012

Butik Skattgården

Idag har jag haft en riktig toppendag med bästa Jenny! Toppkvalitet på sällskap, upplevelse och, inte minst... Shopping!!! Vi besökte nämligen butik Skattgården. Och vilken skatt sen..!


Utslängd in the middle of nowhere, i närheten av Barknåre by, utanför Skärplinge, ca 10 mil nordost om Uppsala. Där, i en ladugård, har Linda och hennes sambo nu i sommar skapat en helt fantastisk liten heminredningsbutik. Liten men naggande god passar bra i det här sammanhanget! Krukor, husgeråd, ljusstakar, lampor, kuddar, korgar, med mera, med mera. En hörna har vigts åt leksaker och andra ting för de små, och i butiken ryms även en cafédel med hembakat fikabröd. 

Linda!
Charmig köpmansdisk.
Barnhörnan.

Varenda detalj är noga genomtänkt och atmosfären i den gamla ladugården skvallrar om att de som inrett och driver butiken, har den rätta känslan för detta. Att både Linda och hennes sambo är tillmötesgående, serviceminded och jättetrevliga gör ju inte saken sämre heller. :)


Denna kruka la jag vantarna på...
Tänk er denna ljuvliga dyna/kudde på en Tolix-stol...  
Många fina krukor fanns det...

När vi klev in i butiken och jag såg storleken på den, tänkte jag spontant att besöket troligen skulle bli ganska kortvarigt, att vi nog skulle sett allt ganska fort och därefter ta en fika, för att sedan rulla hemåt igen. Ack så fel jag hade! Tre och en halv timme spenderade vi i denna lilla butik! Tre och en halv timme! 3.5 h. Nästan en halv arbetsdag! :) Det visade sig nämligen att butiken var fylld med superfina saker, vi ville handla nästan allt, så det blev till att prioritera bland allt fint... Svårt... Snacka om I-landsproblem!

Jenny inspekterar en vacker kruka.
Varsin sådan här glaskupa fick följa med oss hem...


Lampa tillverkad av en gammal hink!

En fikapaus mitt i, sen på't igen. När vi till slut lämnade butiken var vi två utomordentligt nöjda kunder med bland annat en lampskärm, krukor, glasflaskor och ljusstakar rikare. Ett antal kronor fattigare också givetvis, men faktum är att det var riktigt bra priser på sakerna, vilket ju gör det hela ännu trevligare! Vi kommer båda två - med all säkerhet - åka tillbaka till Skattgården. Förmodligen många gånger. Jag längtar redan! :)

Tack Linda för ett toppentrevligt besök i er charmiga butik. Jag önskar er all lycka till framöver!

Här hittar ni Skattgårdens blogg.

1 kommentar:

  1. Nämen åh, hur hittade du den butiken? Vi har vår sommarstuga en liten bit därifrån, så vi har varit där fler gånger i sommar! SÅ underbar butik!

    Kram

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica