lördag 13 oktober 2012

Low carb & high carb

Idag bjussade min käre far på lunch, blomkålsfrestelse med kassler. Grymt gott! Så rackarns gott att jag känner att jag måste dela med mig av receptet här. :) So here we go!


4 port.
1 stort blomkålshuvud, ca 800 g
1 gul lök, skivad
1/2 purjolök, strimlad
500 g kassler
3 dl grädde
2 dl riven ost
Svartpeppar
Smör till stekning av lök

Ugn 225 grader.
Stek löken så att den mjuknar men ej tar färg.
Putsa blomkålen och dela huvudet i två halvor. Skiva den ena halvan 0,5 cm tunt och lägg skivorna i en smord ugnsform. Peppra.
Strimla kasslern och lägg den ovanpå blomkålen. Fördela den stekta löken ovanpå kasslern. Strö på hälften av den rivna osten.
Skiva den andra blomkålshalvan och lägg överst. Peppra och häll på grädden. Strö över resten av osten.
Grädda mitt i ugnen, ca 40 min.

Nu ska jag göra något jag verkligen sett fram emot... Baka chokladbollar! :) Mannen och jag har käkat low carb i 8 veckor nu, men har bestämt att ikväll och imorrn ska vi "goffa high carb"! Så ikväll blir det chokladbollar och imorrn ska vi både kalasfika hos min bror och köpa godis... Gött. Göttgöttigöttgött! Men vi kommer nog med all säkerhet att få ont i magen... Men det får det vara värt! :)

Den här texten har vi på en vägg i köket... Skvallrar väl om att vi typ äääälskar chokladbollar... Så ikväll ska vi njuta!

3 kommentarer:

  1. Lät gott det där! Chokladbollar har gjorts här också idag. Kram Nilla

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut:) Krukan i inlägget under har ju jag också köpt på Skattgården, den är så fin:)

    Hoppas att ni har en fin söndag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Precis en sån text med chokladbollsrecept vill jag ha upp i köket :-) Så himla gott.
    Ska prova ditt kasslerrecept vid tillfälle. Lät gott. Micke kommer nog gilla det skarpt.

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica