fredag 31 maj 2013

LCHF-scones

Idag har jag varit ledig och spenderat dagen ihop med lilla familjen... Kvalitetstid! Dagen började riktigt bra, då sonen sov ända till 7:06! Underbart! Det är stor skillnad på kl 5 och 7...
 
 
Till frukost testade jag att svänga ihop LCHF-scones för första gången. Dom blev helt ok, betyg 3 av 5 tyckte både mannen och jag. Moltas verkade tycka ungefär detsamma och tog några tuggor av det nygräddade brödet. Jag tänker testa receptet igen, med viss modifikation... Byter nog ut kardemumman mot brödkryddor t ex.
 
Här är receptet, som jag lånat från lchfrecept.com:
 
 
LCHF-scones
6 st
 
2.5 dl pofiber
2 tsk bakpulver
1 krm malen kardemumma
1/2 msk fiberhusk
salt efter smak (jag tog ca 1 tsk)
 
4 ägg
1 dl grädde
1/2 dl creme fraiche
 
Ugn 200 grader (jag hade 225)
Vispa ihop ägg, grädde och creme fraiche.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en annan skål. Rör ner i äggsmeten, låt svälla en kvart.
Klicka ut runda bullar på en bakplåt.
Baka mitt i ugnen tills de blivit gyllene. (Jag hade mina ca 15 min.)
 

Nu kallar kudden... natti natt!


6 kommentarer:

  1. Som jag har bakat lchf-bröd... För det mesta smakar det som omelett eller oxå är det så mycket nötter och frön så att det bara växer i munnen. Men jag ger inte upp - ska prova dessa också!

    SvaraRadera
  2. Testa dessa: http://mariasfavoriter.blogg.se/2013/february/blabarscones-2.html

    Superdupergoda!

    // Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Dom låter verkligen mumsiga... Måste testas! :)

      Radera
  3. Fin blogg ! :) Kolla gärna min och lämna en kommentar ! ♥

    SvaraRadera
  4. Hembakt bröd är alltid gott! Mmmmm!

    SvaraRadera
  5. Dom ser goda ut bröden. Ska nog testa hemma. :-)
    ha det fin idag.
    Kram

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica