torsdag 17 januari 2013

Tomatbräserad kyckling med LCHF-pasta

Eller rättare sagt; Tomatbräserad kyckling med vitt vin och LCHF-tagliatelle! Men det blev så långt att ha som inläggsrubrik... :) Det var hur som helst den rätten vi åt här hemma igårkväll. Som mannen tyckte smakade jord..! :) Jag gillade den skarpt i alla fall, så här kommer receptet (lånat från 56kilo.se, men lite omskrivet):

 
Tomatbräserad kyckling med vitt vin och LCHF-tagliatelle
4 portioner
 
Vi börjar med tagliatellen (som dock är beräknad för 2-3 personer)...:
 
4 ägg
1,25 dl (125 g) färskost som philadelphiaost
1/2 dl fiberhusk
 
Ugn 150 grader.
Vispa äggen poröst, tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop.
Fördela smeten på två bakplåtspappersklädda plåtar. Lägg ett bakpapper över varje smet och kavla ut dem tunt. Låt papprena vara kvar under gräddningen.
Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna och ta sedan bort översta pappret. Skär sedan tunna strimlor av pastan, eller rulla ihop och klipp!
 
Och så grytan (4 port)...:
 
4 kycklingfiléer
1 liten kruka rosmarin
 1 burk krossade tomater
3 dl vitt vin
1 gul lök
1/2 rödlök
1/2 squash
1 vitlök solo (jag tog 2 stora klyftor vanlig vitlök istället)
1 röd paprika
En skvätt grädde
Salt
Peppar
Tamarisoja
 
Dela kycklingen i mindre bitar och stek i kokosfett (eller smör).
Skär ner grönsakerna och lägg i grytan när kycklingen fått lite färg.
Häll i vinet och låt koka in ca 3 minuter innan du häller i tomatkross och finhackad rosmarin.
Låt puttra på svag värme i 20 minuter och smaka av med salt och peppar. Runda av med en skvätt grädde och lite soja.
Servera med tagliatellen.

Smaklig måltid!
 
--------------------------------------------
 
Kul att göra egen tagliatelle! Nästa gång ska jag testa med en smaksatt färskost...

Kan det by the way vara rosmarinen som gav jordsmaken för vissa..?

Nä, nu blev det så mycket text här, så jag slänger in en mobilbild för att lätta upp det hela! En svartvit Moominrumpa! :) Som traskar runt med en stor IKEA-kasse... det ska börjas i tid med inredningsshoppandet! ;)


Nu blir det löpbandet här hemma, därefter avsmakning av LCHF-chokladbollar..! Japp, nytt recept! ;)

Go´kväll!

4 kommentarer:

  1. Kyckling är aldrig fel ;) Lät gott, det där!
    IKEA gillas av stor som liten!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. LCHF pasta gör jag ofta, supergott o kyckling är alltid rätt, mums. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Den middagen så god ut! Spännande med egen pasta det har jag aldrig gjort.
    De där lchf-chokladbollarna skulle jag gärna vilja ha recept på.
    Söt liten med Ikea-kasse ;) Ha en fin fredagskväll, kram Suss

    SvaraRadera
  4. Låter HUUUUR gott som helst:) Den grytan ska jag helt klart göra! Men jag köper nog färsk pasta jag;)

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica