söndag 13 januari 2013

Test LCHF-chokladbollar, del 1

Igår mumsade mannen och jag egengjorda LCHF-chokladbollar för första gången! Jag utgick från ett recept från bloggen Rosa Chokladmen modifierade lite:

Chokladbollar
Ca 8 st lite större bollar.

100 g rumsvarmt smör
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosflingor (plus ungefär lika mycket att rulla bollarna i)
1 tsk vaniljpulver
3 msk kakao
2 msk starkt kallt kaffe
0,5 msk honung

Blanda ihop allt och rulla till bollar. Rulla dem i kokos och ställ svalt.


Mannen och jag är helt överens om betyget (1-5), som blir en 3a. Konsistens, utseende och doft var nog en 5a, men smaken, som väl ändå är den viktigaste aspekten, drar tyvärr ner betyget något... Man kan självklart inte förvänta sig att de ska smaka likadant som vanliga chokladbollar, men lite mer sötma hade inte suttit fel här! Men goda var de, absolut! Och sötman justerar man ju som man vill... Just honung kvalar ju egentligen inte in i LCHF-kosten, men istället för honung kan man ju använda till exempel Stevia. Summa sumarum kan vi absolut tänka oss att göra bollar enligt det här receptet igen, om vi inte stöter på något ännu godare på vår chokladbollstestresa... :) som nog fortsätter under kommande vecka! Nya recept väntar...
 
Har ni något favorit-LCHF-chokladbollsrecept som ni vill dela med er av? Vi testar gärna i så fall... hihi... :)

Idag inmundigades en riktigt god frukostpannkaka här hemma... Delar med mig av det receptet imorgon! :)

Trevlig söndag önskar jag er!

6 kommentarer:

  1. Tror jag måste testa detta recept.
    Det är så svårt att hitta ett riktigt bra gottis recept enligt LCHF, jag brukar köra GI mer då!;)
    Men det finns choklad att köpa som är sötat med stevia & dom är rikigt goda!:)

    SvaraRadera
  2. Hihi, vilket kul inlägg! Gott ser det ut också!
    Tyvärr kan jag inte bidra med något recept
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  3. Jag fattar precis! Man vet hur chokladbollar ska smaka och man vill komma så nära det som möjligt även om det är ett annat recept :-) Hoppas att du hittar en 5:a!! Ha en riktigt bra start på veckan!

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Jag brukar alltid göra dessa, dom är supergoda, lovar
    Chokladbollar
    100g smör
    100g kokosflingor
    3dl mandelmjöl
    2msk kakao
    2msk starkt kaffe
    0,5dl ica stevia strö

    Blanda smör och sötning med elvisp, rör ner övriga ingredienser. Rulla små bollar och rulla sedan i kokos. Ställ kallt en stund, då är de som godast. Njut med gott samvete!

    SvaraRadera
  5. Glömde säga att det blir 28 st bollar av receptet. Kanske det som gjorde att du inte gillade dina lika mycket som jag-att du gjorde dom för stora?

    SvaraRadera
  6. Åh vad snällt...tack för receptet:)

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica