torsdag 31 januari 2013

LCHF-crêpes med grönsaker och bacon

Häromdagen skrev jag att det denna vecka testas ett nytt recept varje kväll hemma hos oss, och att jag skulle dela med mig om vi ramlade över något riktigt gott. So here we go.. :) Igår stod det nämligen LCHF-crêpes på kvällens meny, och både mannen och jag tyckte att de var väldigt goda! Fyllningen var lite för flottig för min smak, men det justeras nästa gång vi gör dem. För fler gånger kommer det att bli! :)
 
Här har ni receptet (från tidningen Allt om LCHF):
 
 
Crêpes med grönsaker och bacon
4 portioner
 
6 ägg
3 dl vispgrädde
2 msk fiberhusk
1 krm salt
smör till stekning
1 lök
140 g bacon
1 paprika
1 dl creme fraiche
ca 100 g riven ost till gratinering
 
1. Ugn 200 grader.
2. Vispa äggen fluffigt. Blanda ner grädden, fiberhusken och saltet och låt svälla i 15 min. Stek i smör på medelvärme. Jag tog ca 3/4 dl smet till varje crêpe, och det blev då 8 stycken, plus en sån där misslyckad första som man står och mumsar av sen... :) eller är det bara jag som gör så? 
3. Hacka löken och skär baconen och paprikan i bitar. Fräs löken och baconen i smör och lägg sedan i paprikan. Tillsätt creme fraiche och smaka av med salt och peppar.
4. Fördela fyllningen på crêpsen, rulla ihop och lägg dem på ett ugnssäkert fat. Strö över osten och gratinera i ugnen tills osten fått fin färg, ca 10 min. Jag hade nog mina inne i dubbla tiden.
5. Servera med en god sallad.
 
Smaklig måltid!
 
Här hemma kollar vi just nu på Fråga Olle-dokumentären... :)  Kollar ni också?

1 kommentar:

  1. Det där ser riktigt gott ut!! Kul att testa lite nytt! Det är så lätt att fastna i gamla vanliga matträsket :-) Ha en go fredagskväll!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica