lördag 1 december 2012

Julig pannacotta

Mannens och mitt bidrag till söndagens knytisfika var bland annat en vaniljpannacotta med pepparkakssmul och rårörda kanellingon. De lite syrliga lingonen blir en perfekt brytning mot den söta pannacottan, och pepparkakskrosset ger dessutom lite krisp åt det hela... bra kombo helt enkelt! :) Att den är busenkel och snabb att göra gör ju heller ingenting...
 
 
Här är receptet! (Från boken Pernillas jul.)
 
Pannacotta
3 st gelatinblad
5 dl vispgrädde
1 st vaniljstång
1/2 dl strösocker
 
Kanellingon
100 g lingon
2 msk strösocker
1/2 tsk kanel
 
Pepparkakor till garnering
 
Gör så här
1. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten tills de blir mjuka, ca 5 minuter.
2. Häll grädden i en kastrull. Klyv vaniljstången och peta ner fröna i grädden, lägg ner stången också.
3. Tillsätt sockret och låt gräddblandningen koka svagt några minuter.
4. Ta kastrullen från värmen.
5. Ta upp gelatinbladen och krama ur lite vätska.
6. Lägg ner dem i grädden och rör med en visp tills de har smält.
7. Fiska upp vaniljstången och häll upp pannacottan i portionsglas.
8. Låt svalna och ställ sedan kallt i minst 2 timmar.
9. Rårör lingonen med sockret och kanelen.
10. Toppa pannacottan vid servering med lingonen och smulade pepparkakor.
 
Jag tror att detta recept är lagom för 4-6 portioner. Till knytisfikat dubblade jag allt och gjorde ca 25 miniportioner i 12 cl-glas.
 
 
Om några veckor kommer jag att göra den här igen... till fikat på julafton. :)

På dagens schema står det Släktträff för vår del. Det ser vi fram emot!

Hoppas att ni får en mysig lördag.

3 kommentarer:

  1. Pannacotta är något av det godaste jag vet, så denna kommer garanteras att provas!

    Ha en riktigt fin kväll//Åsa

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut, måste prova=) Har länkat till detta inlägg på min blogg, hoppas det är okej?
    Ha en fin kväll! // Evelina

    SvaraRadera
  3. "Snodde" receptet på pannacottan :-)
    Tänkte göra den på julafton. Känns som en perfekt efterrätt till kaffet efter all julmat som man säkert stoppar i sig.
    Ha en bra dag.
    Kram Carola

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica