tisdag 11 december 2012

Bebisbus och tomatsoppa med köttbullar

Idag var min vän Katrin och hennes lilla Ellie här på lunchbesök. Jättmysigt som alltid när vi ses! Och idag var det extra kul att se kidsen tillsammans. De kröp efter varandra och ville gärna känna på den andre. :) Sååå söta tillsammans!
 
Moltas och Ellie!
 
Jag bjöd på en riktigt värmande och god rätt - tomatsoppa med köttbullar. Här är receptet (från Anna Halléns bok LCHF - husmanskost):
 
 
Tomatsoppa med köttbullar
4 portioner

Köttbullar
* 1/2-1 msk fiberhusk (står 1/2 dl i receptet, men det kan nog inte stämma...)
* 3/4 dl vispgrädde
* 1 ägg
* 1/2 gul lök
* 600 gram köttfärs
* 1 tsk salt
* 2 krm svartpeppar
* 2-3 msk smör att steka i

Blanda husk och grädde, låt svälla i 10 min.
Skala och finhacka den gula löken.
Blanda köttfärsen med ägg, lök, salt, peppar och huskblandningen.
Forma färsen till små köttbullar och bryn dem i smör. Stek sedan på medelvärme i ca 10 min.


Tomatsoppa
* 2 gula lökar
* 1 vitlöksklyfta
* 2 msk smör
* 2 msk hackad färsk timjan (funkar med torkad också)
* 3 msk hackad färsk basilika (funkar med torkad också)
* 1½ dl torrt vitt vin
* 3 burkar krossad tomat
* 2 dl vatten
* 3 dl vispgrädde
* 2 grönsaksbuljongtärningar (jag använder fond istället)
* 2 krm svartpeppar

Skala och finhacka löken och vitlöken. Fräs löken i smör.
Tillsätt timjan och basilika och fräs ytterligare några minuter.
Häll i vin, krossade tomater, vatten och grädde. Smula över buljongtärningarna (eller häll i fonden) och peppra.
Låt koka i 10 min.
Toppa soppan med köttbullarna och en klick crème fraiche.
 
 
Önskar er en trevlig tisdagskväll!

3 kommentarer:

  1. Galet god soppa och underbara Jezz och Moltas, dagen kunde inte bli bättre! <3
    Kramar i lass

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bild på barnen. Det är en härlig tid när dom små börjar bli mer nyfikna på andra barn och börjar kommunicera med andra barn. Så fascinerande att se.
    Kram Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  3. Vilka sötnosar:)

    Soppan lät ju supersmarrig, måste testas!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica