torsdag 15 augusti 2013

Loppisfynd i marmor

Hej på er bloggvänner!
 
Här duggar det inte direkt tätt mellan inläggen, men, men... blir nog mer lite längre fram hoppas jag! :)
 
Förra veckan fyndade jag denna pinal på en loppis. Läcker tycker jag, men jag hade inte riktigt koll på vad det var för något... Brevpress tänkte jag spontant, men nu vet jag bättre! Om det är fler än jag som inte vet vad det är så kan jag nu meddela att det är en läskpress eller läskvagga som det också kallas. På undersidan sitter läskpapper som användes/används för att suga upp överflödigt bläck, t ex när man skrivit under avtal med reservoarpenna. Detta är ju inget jag direkt pysslar med dagligdags, eller nånsin för den delen, men man kan ju ha den som prydnad! :).
 
 
 
Imorgon fortsätter Moltas inskolning. Onsdag-fredag förra veckan gick jättebra. Han verkade tycka att det var riktigt skoj och brydde sig knappt om sin mamma eller pappas som var med. Jätteskönt tyckte vi såklart! Men i helgen blev han sååå mammig, vilket fortsatte under måndagens inskolning... då ville han inte ens gå in i lokalen... :( det gick bättre efter ett tag, men han ville fortfarande helst vara med mig. I tisdags gick mannen min dit med honom istället för mig, så att "mammafixeringen" inte skulle störa, och då gick det lite bättre. Tyvärr fick han feber under tisdagen, som fortsatte igår (då dagis var stängt), så idag fick han vara hemma. Men imorgon är det nya friska tag igen! Jag tror verkligen att det kommer att bli bra för Moltas i förskolan till slut, men fy vad det skar i mammahjärtat i måndags... :( Då gäller det att tänka positivt, så att man inte för över negativa tankar på honom. Tankens kraft är stark!
 
Och hörni... TACK för alla fina kommentarer om vårt vardagsrum! De värmer ska ni veta! :)
 
Go' kväll!


12 kommentarer:

  1. Bra inställning du har när det gäller inskolningen... Det är exakt så, att barnen känner av förälderns osäkerhet, eller negativa känsla och då smittar det av sig. Så håll humöret uppe så gott du kan (jag förstår att det är jobbigt) och var positiv, så känner han snart att du tycker detta är okej, då tycker han det också. Olika barn tar olika lång tid på sig, så är det bara :)
    Lycka till i fortsättningen. Komihåg, gör snabba avsked... inte vända och gå tillbaka för 15 kramar ;)
    En sån där läskvagga hade min farmor och farfar på sitt kontor hemma :)
    Trevlig helg!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Perfekt att pappa fick följa med istället... allt för att det ska bli så smidigt som möjligt gör man ju. Han vänjer sig snart ska du se...

    Jag hade ingen aning om vad det var för en pryl... men strunt i vad det egentligen är när det är en fin prydnad. Jag har också grejer som prydnad som inte är tänkta som prydnad :-) Vi är nog lite lika du o jag, hehe Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Förresten! Tusen tack för kommentaren om garaget :-) Kul att du gillar det :-)

    SvaraRadera
  4. Hade ingen aning om vad den användes till, med fin är den!!
    Jag känner igen precis hur ni har det på inskolningen. Här var det Wilmas pappa som skola in och det gick bra men sen är det jag som lämnar och det var krokodiltårara de flesta gånger jag lämnade de veckor hon gick i våras. Och väldigt mammig på helger och kvällarna. Men nu går det mycket bättre och hon tycker det är kul. Och det känns ju mycket bättre i mammahjärtat! Så hoppas det gick bra idag för er!!

    Kram på dig och hoppas du har en fin kväll!
    Fredrika

    SvaraRadera
  5. Han kände säkert av febern (eller nåt) redan i måndags, och det var nog därför han var extra mammig! Jag tycker ofta det är så med min son i alla fall, han kan vara gnällig och klängig en dag eller ett par dagar och jag blir nästan tokig! Och så dagen eller ett par dagar efter kommer feber/förkylning eller vad det nu kan vara. De känner av hängigheten innan vi märker det :) Lycka till med inskolningen!

    Johanna - lifebyme.se

    SvaraRadera
  6. Tack söta! :)

    Vissa saker är fina bara som prydnad!

    SvaraRadera
  7. Vilket fint fynd!! Utan att veta vad det var så har jag nog någongång sett en sådan hemma hos, någon äldre generation...
    Hoppas inskolningen går bättre nästa vecka... Kanske vet barnen att det gör ont i mammahjärtat! Jag fasar lite för vi börjar nästa vecka m inskolning, men min man ska ta det mesta, han har skiftjobb så det passar bättre :-)

    Ha en fortsatt fin helg
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  8. Vilket fint loppisfynd, jag trodde också att det var en brevpress...men nu vet jag :) lir ju fin att ha framme som prydnad.
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  9. Wow...Så fin!
    /Kram Annmi

    SvaraRadera
  10. Blir ju en jättefin detalj! Grattis till ditt fynd :)

    Kram Madame Edith

    SvaraRadera
  11. Men vilken fin sak, ett riktigt fynd, nu vet jag vad det är också om jag skulle stöta på den någonstans. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  12. Superhärlig detalj att lägga till i hemmet, aldrig sett något sådant förut:)

    Kram Åsa

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du vill lämna en kommentar! Tack och välkommen tillbaka!
Hälsningar Jessica